Wanneer je als adverteerder CRM-lijsten upload of door middel van de Website CustomAudience, oftewel; aangepaste doelgroep. Een aangepaste doelgroep is een optie voor advertentietargeting waarmee u uw bestaande doelgroepen kunt vinden onder mensen die op Facebook zijn. U kunt bronnen zoals klantenlijsten, website- of app-verkeer of betrokkenheid op Facebook gebruiken om aangepaste doelgroepen te maken van mensen die uw bedrijf al kennen.
Dit type publiek kan zeer effectief zijn, maar het is ook een uitdaging om te creëren. Via dit soort Facebook Ads-doelgroepen kun je in contact komen met mensen die al interesse hebben getoond in je bedrijf of product op basis van klantcontacten, websiteverkeer, mobiele app of zelfs een offline activiteit (mensen die interactie hebben gehad met je merk telefonisch, in de winkel, enz.). Naast CRM en Websiteverkeer is het ook mogelijk om segmenten te maken van App-gebruik door middel van een SDK.
TIP: Zorg ervoor dat u voldoende leads op uw lijst heeft. Deze optie werkt namelijk niet met slechts een paar contacten. Facebook geeft in dat geval een waarschuwing “Publiek te klein”, met als gevolg dat u geen advertenties kunt weergeven). Met de juiste database kunt u ook uw prestaties testen, schalen en optimaliseren.
Door Facebook klantenlijsten te voorzien van klantenlijsten kunt u zich richten op specifieke gebruikers. Hoe meer records hoe beter het matchpercentage met Facebook. Denk hier bij aan (e-mailadres, telefoonnummer, ID gebruikers- Facebook-app, voornaam of achternaam.
Retargeting-opties kunnen wonderen verrichten voor merken die geavanceerde campagnes voeren en informatie over hun klanten verzamelen. Als u bijvoorbeeld:
Om een funnel te kunnen bouwen met aangepaste doelgroepen is het super belangrijk om de Facebook pixel op de juiste manier op je website te plaatsen. De Facebook pixel meet namelijk wie er op jouw website is geweest en wat ze daar gedaan hebben. Een essentieel onderdeel van je funnel en aangepaste doelgroepen. Lees meer over Facebook Pixel.
Wanneer je aangepaste doelgroepen op de juiste manier gebruikt kunnen ze echt het werk voor je doen en succes brengen. Toch zie ik ondernemers vaak dezelfde fouten maken waardoor ze niet optimaal gebruiken maken van deze doelgroepen. Dit zijn de fouten die ik het vaakst tegenkom bij het gebruik van aangepaste doelgroepen.
Vaak maken ondernemers gebruik maken van een doelgroep van al hun websitebezoekers. Op zich is er niks mis mee. Deze doelgroep kan zeker nuttig zijn. Maar wanneer je een funnel gebruikt is deze doelgroep soms te breed. Want niet iedereen die jouw website bezoekt heeft dezelfde behoefte of interesse en zit niet op hetzelfde punt in het koopproces. Het heeft dus vaak niet zoveel zin om een aangepaste doelgroep van al jouw websitebezoekers te maken. Tenzij je bijvoorbeeld een nieuw product lanceert. In dat geval kan het interessant zijn om een aangepaste doelgroep te maken van alle websitebezoekers in de laatste 180 dagen (groter maak je ze niet).
Een ander veel gemaakte fout die ik vaak tegenkom is dat men doelgroepen maakt van een te grote periode. Bijvoorbeeld 30 dagen of 180 dagen. Natuurlijk kunnen deze periodes nuttig zijn voor je strategie. Maar niet wanneer je iemand wilt herinneren aan het bezoeken van jouw website. Want weet jij nog welke website je 30 dagen geleden bezocht? Ik niet. Wil je inspelen op gedrag dan is het belangrijk om korte periodes te gebruiken van bijvoorbeeld 3, 5 of 7 dagen.
Het is een gemiste kans dat wanneer je goede aangepaste doelgroepen maakt, maar die niet gebruikt om gerichte advertenties aan te tonen. Vaak komt dat doordat je niet goed weet welke behoefte er achter een doelgroep schuil gaat. Wanneer je die behoefte wel in kaart hebt dan kan je daar in je advertenties op inspelen. Je zal merken dat hoe gerichter jij je boodschap formuleert hoe hoger de conversie zal zijn.
Met welke tool kun je getrouwde moeders tussen de 30-40 jaar met een interesse in voetbal beter bereiken dan met Facebook? Lees meer over de mogelijkheden van Saved Audience!