My blog

Klikpromotie.nl
Google Ads
Facebook
Facebook komt met nieuwe advertentie targeting

Facebook verandert targetingopties advertenties

 

Eind 2021 kondigde Meta plannen aan voor Facebook Ads Manager om verschillende opties voor doelgroeptargeting uit te faseren. Alle geplande wijzigingen zijn gedetailleerde targetingopties. Dit betekent dat ze betrekking hebben op de persoonlijke interesses en het gedrag van gebruikers.

 

Hoewel er geen volledige lijst is van de betrokken gedetailleerde targetingopties, heeft Meta verklaard dat er veel verouderde targetingopties zijn. Andere targetingopties hebben betrekking op organisaties, cijfers en oorzaken in categorieën zoals:

 

Gezondheid, inclusief geselecteerde onderwerpen op het gebied van bewustzijn, preventie en behandeling

Religieuze overtuigingen

seksuele geaardheid

politieke voorkeuren

Ras en etniciteit

Meta is van plan deze gedetailleerde targetingopties te verwijderen voor zowel opname- als uitsluitingsdoeleinden.

 

Dat betekent dat je mensen die affiniteit hebben met deze onderwerpen niet kunt targeten of kunt voorkomen dat ze je advertentiesets te zien krijgen.

 

 

Waarom verwijdert Meta deze gedetailleerde targetingopties?

 

Meta heeft een aantal redenen bekend gemaakt om deze doelgroepselecties uit te faseren. Het platform is namelijk van plan om onderbenutte doelgroepen te verwijderen omdat deze te genuanceerd zijn of teveel lijken op andere targetingopties.

 

Maar de motieven voor verwijdering zijn ietwat complexer. In wezen heeft Meta geprobeerd het vermogen van adverteerders om zich op zeer persoonlijke interesses te richten in evenwicht gebracht met de verwachtingen van gebruikers of althans, wat gebruikers denken dat bekend over hen is.

 

In overleg met beleidsmakers en burgerrechtenexperts heeft Meta vastgesteld dat veel onderwerpen met betrekking tot gezondheid, religie en de andere hierboven genoemde targetingopties te gevoelig zijn voor adverteerders om te targeten. Het platform is bedoeld om te voorkomen dat adverteerders profiteren van deze targetingopties of negatieve ervaringen creëren voor getroffen groepen.

 

Wanneer gaat deze wijziging van start?

 

Meta is begonnen met het uitrollen van deze wijzigingen op 19 januari 2022. Dat betekent dat je de onderbenutte of gevoelige onderwerpen niet langer aan je advertentiesets kunt toevoegen – en je zult deze opties ook niet zien als je ernaar zoekt. Wanneer je nieuwe advertentiesets maakt, kun je met deze gedetailleerde targetingopties daarnaast ook geen bestaande doelgroepen toevoegen.

 

Als je al een of meer van deze gedetailleerde targetingopties gebruikt in een actieve advertentieset, worden de wijzigingen niet per se meteen van kracht. Meta heeft een nalevingsperiode van twee maanden ingesteld, dus je hebt tot 17 maart 2022 om de betrokken advertentiesets bij te werken.

 

Advertentiebeheer kan je echter vóór de deadline van 17 maart vragen om de targeting voor je advertentieset bij te werken. Na 19 januari waarschuwt Advertentiebeheer je automatisch voor betrokken advertentiesets in actieve campagnes. Het platform kan ook een vergelijkbare instelling of doelgroep aanbevelen die u in plaats daarvan kunt gebruiken.

 

Hoe de nieuwe targetingregels van Facebook van invloed kunnen zijn op bestaande advertentiesets

 

Als je de betrokken advertentiesets niet vóór 17 maart bijwerkt, past Advertentiebeheer ze automatisch aan. Hieronder zie je hoe dat eruit gaat zien.

 

Als u een van deze verboden onderwerpen in uw targeting heeft opgenomen, zal Advertentiebeheer deze automatisch verwijderen en de weergave dienovereenkomstig bijwerken. Het platform kan alternatieven aanbevelen voor het bereiken van de juiste mensen.

Als je een van deze onderwerpen hebt uitgesloten, pauzeert Advertentiebeheer de betreffende advertentiesets. Je dient ze handmatig bij te werken en opnieuw te publiceren om ervoor te zorgen dat ze aan de nieuwe vereisten voldoen.

Het bewerken van actieve campagnes kan echter lastig worden, vooral als je een advertentieset moet aanpassen die een van de verouderde targetingopties gebruikt. Tot en met 17 maart staat Advertentiebeheer bewerkingen op campagneniveau toe (zoals budgetwijzigingen) zonder dat u aan de nieuwe targetingrichtlijnen hoeft te voldoen.

 

Dat betekent dat deze targetingupdates mogelijk van invloed kunnen zijn op elk type Facebook-advertentiepubliek, inclusief aangepaste en vergelijkbare targeting.

 

Om ervoor te zorgen dat je advertentiesets niet negatief worden beïnvloed, is het een goed idee om zowel actieve als geplande advertentiesets vroeg of laat te beoordelen, zeker vóór 17 maart.