My blog

Klikpromotie.nl
Google Ads
Facebook

Vergelijkbare doelgroepen

Vergelijkbare doelgroepen

Met remarketing bent u in staat om mensen te bereiken die uw site eerder hebben bezocht om zo in contact te komen met een doelgroep die reeds interesse heeft getoond in uw producten of diensten. Maar u wilt misschien ook nieuwe bezoekers voor uw site vinden. Dit is mogelijk door het vinden van mensen van wie het zoekgedrag vergelijkbaar is met dat van de leden van uw bestaande remarketinglijst.

 

Wat zijn vergelijkbare doelgroepen?

Met het gebruik van het gecompliceerde algoritmen en de grote hoeveelheid data die Google opslaat over zijn gebruikers, kan het u ondersteunen met bijvoorbeeld een lijst met bezoekers van diverse websites of een e-maillijst van uw contacten. Denk hierbij aan een lijst met bezoekers van de websites of een e-maillijst van uw contacten. Vanuit deze gegevens wordt er een lijst gemaakt van de kenmerken die de meerderheid van de bezoekers deelt zoals demografie, locatie, interesses, andere websites die ze hebben bezocht en meer. Google gebruikt vervolgens uw oorspronkelijke cookielijst of e-mailcontacten om een ​​nieuwe lijst samen te stellen met nieuwe mensen die passen bij uw doelgroep.

 Vergelijkbare doelgroepen zijn zowel beschikbaar in het zoeknetwerk als in het Display Netwerk. De effectiviteit van de targetingfunctie voor vergelijkbare doelgroepen werkt beter bij bedrijven die hun doelgroep makkelijk kunnen definiëren. Echter kan het in de meeste gevallen worden gebruikt om prestatieverbeteringen door te voeren, inclusief een verlaging van de kosten per acquisitie. Een goed startpunt is om vergelijkbare doelgroepen aan uw bestaande campagnes in het zoeknetwerk te koppelen met een targeting-instelling van alleen observatie.

Klantenmatch bestand opmaken

Als u uw klanten met advertenties wilt targeten, moet u de gegevens van Klantenmatch die u uploadt, op de juiste manier opmaken. In dit artikel leest u de richtlijnen voor hoe u het bestand met klantgegevens opmaakt.

Voorwaarden voor vergelijkbare doelgroepen

De zoektocht naar een vergelijkbare doelgroep begint bij de miljoenen mensen die zoeken op Google. Google Ads bepaalt automatisch welke van uw remarketinglijsten in aanmerking komen voor vergelijkbare doelgroepen. Dit is afhankelijk van een aantal verschillende factoren, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, de volgende:

  • Aantal bezoekers op de oorspronkelijke lijst
  • Hoe recent deze mensen aan de oorspronkelijke lijst werden toegevoegd
  • De mate van overeenkomst van het zoekgedrag van deze bezoekers
  • Eventuele aanpassingen in de oorspronkelijke lijst

 

Verschil tussen vergelijkbare doelgroepen via het Google Display Netwerk?


De ervaring leert dat mensen benaderen via het Google Display Netwerk met banners zorgt een lagere doorklikratio tot gevolg heeft en ook voor een lager conversieratio zorgt. Dat is ook niet verwonderlijk. Anders dan in het zoeknetwerk is iemand,
bij het online surfen op bijvoorbeeld Nu.nl, op dat moment niet actief op zoek naar jouw product of dienstverlening. Of, de kans daarop is in ieder geval veel kleiner. Het inzetten van het Google Display Netwerk is dan ook goed voor het creëren van een stukje
awareness, maar niet direct om de concrete verkoop te stimuleren.

Voordelen gebruik vergelijkbare doelgroepen

 


Mogelijk gemaakt door machine learning: vergelijkbare doelgroeplijsten worden in realtime bijgewerkt met behulp van machine learning-mogelijkheden die miljoenen signalen analyseren om de prestaties te optimaliseren.
Eenvoudig te beheren: lijsten met vergelijkbare doelgroepen worden automatisch weergegeven in geschikte Google Ads-accounts. De geschiktheid wordt bepaald wanneer er voldoende statistisch significante overeenkomst is gevonden tussen nieuwe gebruikers en de oorspronkelijke remarketinglijst.
Efficiënt targeten: originele remarketinglijsten worden automatisch uitgesloten van lijsten met vergelijkbare doelgroepen, zodat u alleen nieuwe gebruikers target.

Vergelijkbare doelgroepen toevoegen aan campagnes 


Voor elke op pixels gebaseerde remarketinglijst met minimaal 500 cookies, of voor elke Klantenmatch-lijst die wordt geupload met minimaal 1000 e-mails die gekoppeld zijn aan gebruikers genereert Google automatisch een vergelijkbare doelgroep. Houd er wel rekening mee dat er bij het uploaden first-party gegevens met de functie Klantenmatch van Google Ads, het niet mogelijk is om een Google display campagne te maken met die gegevens. Dit komt omdat GDN het browsegedrag van zijn gebruikers met cookies nodig heeft om een ​​vergelijkbare doelgroep op te bouwen.

 

Het goede nieuws is dat aangezien Google de enige eigenaar is van Gmail en YouTube, het nog steeds mogelijk is om vergelijkbare doelgroepen op te bouwen met behulp van first-party data voor zowel Gmail als YouTube. Google kan de e-mails die u aan Gmail- of YouTube-gebruikers verstrekt, matchen en een vergelijkbaar publiek opbouwen op basis van de kenmerken van die gebruikers. Met Klantenmatch kunt u profiteren van uw first-party gegevens om vergelijkbare doelgroepen op te bouwen die kunnen worden getarget met Gmail-advertenties of YouTube-advertenties, maar niet met Google Display-advertenties, aangezien GDN via sites van derden werkt.

 

Meer Google Ads targeting mogelijkheden

 

Remarketing Lists for Search Ads

Remarketing Lists for Search Ads

Heb je ooit een website bezocht, een product bekeken, de site verlaten, maar vervolgens een advertentie gezien voor precies hetzelfde product dat je zocht op Google? Maak kennis met de mogelijkeden van RLSA!

Klantenmatch - Google Ads

Klantenmatch Google Ads

Binnen Google Ads zijn er veel mogelijkheden om doelgroepen toe te voegen aan de campagnes. Benieuwd naar wat klantenmatch voor u kan betekenen? Bekijk hieronder de mogelijkheden die deze interessante tool kan bieden.