Wanneer je zo effectief mogelijk wilt adverteren in Facebook is het belangrijk om doelgroepen zo gericht mogelijk samen te stellen. Dat kan je heel goed zelf doen op basis van doelgroep interesses, maar de vraag is of je wel echt genoeg weet van je doelgroep of dat je wellicht belangrijke interesses over het hoofd ziet. Om dat te voorkomen kan je gebruik maken van vergelijkbare doelgroepen. Hiermee adverteer je een stuk gerichter en dat levert je uiteindelijk meer op. Bekijk hier hoe je vergelijkbare doelgroepen maakt in Facebook Ads Manager.
Een vergelijkbare doelgroep biedt je een manier om nieuwe mensen te bereiken die waarschijnlijk interesse hebben in je bedrijf omdat ze vergelijkbare eigenschappen delen met je bestaande klanten.
Een vergelijkbare doelgroep is gebaseerd op een aangepaste doelgroep die je selecteert om te dienen als brondoelgroep. Voor het maken van een vergelijkbare doelgroep maakt het systeem gebruik van informatie zoals de demografische gegevens, interesses en het gedrag van je brondoelgroep voor het vinden van nieuwe mensen die vergelijkbare eigenschappen vertonen. Als je gebruikt maakt van een vergelijkbare doelgroep, wordt je advertentie getoond aan die doelgroep van mensen die vergelijkbaar zijn met (of ‘lijken op’) je bestaande klanten.
Bij het maken van je vergelijkbare doelgroep kun je een percentagebereik hanteren om te bepalen in wat voor mate je nieuwe doelgroep moet overeenkomen met je brondoelgroep. Welke grootte je kiest, is afhankelijk van je doelstellingen. Kleinere percentages bieden meer overeenkomst met je brondoelgroep, maar grotere percentages creëren een grotere, bredere doelgroep.
Tip: zet de doelgroepgrootte van je lookalike audience altijd op 1%. Facebook vindt dan nieuwe mensen die het meest lijken op de personen in je aangepaste doelgroep.
Hoe mooi zou het zijn als je nieuwe klanten vindt voor jouw bedrijf, die (bijna) net zo goed zijn als je allerbeste klanten? Klinkt niet gek toch? Dat kun je dus bereiken met Facebook vergelijkbare doelgroepen.
In het kort bieden vergelijkbare doelgroepen de volgende 3 voordelen:
Je richt je advertenties op nieuwe potentiële klanten, die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in je bedrijf.
Vergelijkbare doelgroepen zijn eenvoudig op te zetten met behulp van de Facebook Pixel. Hierdoor kost het je een stuk minder tijd en moeite om de doelgroep van je Facebook-ad-vertentie in te stellen.
Vergelijkbare doelgroepen leveren regelmatig zelfs betere resultaten op dan doelgroepen die je handmatig hebt ingesteld.
Let op: de nieuwe privacywet AVG/GDPR vereist een actieve opt-in voor tracking via de Facebook Pixel, het maken van doelgroepen (klantprofielen) en het verwerken van klantgegevens. Lees meer over Facebook pixel.
Ter inspiratie volgen hier een aantal concrete voorbeelden van doelgroepen die mogelijk interessant zijn om een vergelijkbare doelgroep van te maken:
Het is ook mogelijk om doelgroepen creëren op basis van interacties met je content op Facebook (en Instagram). Om dit te doen, maak je een nieuwe aangepaste doelgroep aan en kies je voor ‘Betrokkenheid’.
Je kunt onder andere doelgroepen maken van:
Door de juiste keuzes met betrekking tot vergelijkbare doelgroepen te maken, kun je via Facebook meer zichtbaarheid en interactie creëren voor bijvoorbeeld jouw content en evenementen.
Je kunt ook een aangepaste doelgroep maken van je klantenbestand. Hier kun je vervolgens dan weer een lookalike audience van maken. Maar ik raad je aan om bij voorkeur met de Facebook Pixel te werken. Facebook ziet dan namelijk direct wie er op jouw website komt.
Als je met een klantenbestand werkt, dan gaat Facebook proberen jouw klanten te matchen met een Facebook-profiel op basis van een e-mailadres. Als jouw klanten met een ander e-mailadres zijn aangemeld op Facebook, dan kan Facebook dus niet zien wie jouw klant is. Maak voor het meest nauwkeurige resultaat daarom altijd aangepaste doelgroepen met behulp van je Facebook Pixel.
Met welke tool kun je getrouwde moeders tussen de 30-40 jaar met een interesse in voetbal beter bereiken dan met Facebook? Lees meer over de mogelijkheden van Saved Audience!
Een aangepaste doelgroep is een optie voor advertentietargeting waarmee u uw bestaande doelgroepen kunt vinden onder mensen die op Facebook zijn. U kunt bronnen zoals klantenlijsten, website- of app-verkeer of betrokkenheid op Facebook gebruiken om aangepaste doelgroepen te maken van mensen die uw bedrijf al kennen.